Bildanalys
Bildanalys
Syfte
En bild säger mer än tusen ord sägs det. Alltså finns det en hel del ingångspunkter när man analyserar en bild. Låt därför fantasin flöda och finn symboler och liknelser i den bild ni studerar. Dra paralleller till ert eget liv eller den samtid och det samhälle ni är en del av. Borra er in i bilden och fundera över vilket budskap bilden förmedlar. Vad tror ni att fotografen ville förmedla med bilden, och vad tycker ni själva att bilden väcker för tankar och känslor?
Uppgiftsbeskrivning
* Vad föreställer bilden? Gör en saklig inventering (beskrivning) av det du ser. Gå från helhet till detaljer.
* Hur är bilden uppbyggd? Vad står i fokus? Har ljus eller färger betydelse för hur du uppfattar bilden?
* Vad förmedlar bilden till dig? Vad ser du? Vilka känslor och tankar väcks hos dig? Förklara varför du tänker som du gör!
- Har bilden något syfte eller budskap? Vad tror du att fotografen ville säga med bilden? Varför? Är bildens uppbyggnad viktig för det budskap du anser att bilden förmedlar?
- För vem kan bilden vara avsedd? För vem kan den vara intressant? När? Var? Varför?
Verktyg för analys
* Använd alla fem sinnen när du analyserar bilden: syn, hörsel, lukt, smak och känsel.
* Jämför: vad/vem liknar den person/plats/föremål som bilden visar? Varför tänker du som du gör.
* Associera: Vad tänker du på när du ser bilden? Finns det minnen som väcks osv.
* Frågorna varför och hur: ställ dem alltid när du gör en analys och vrid och vänd på dina resonemang. Dra gärna paralleller till dig själv eller till dagens samhälle.
Måste alla analyspunkter behandlas?
Bildanalysen består av fem ingångspunkter. För att ha chansen på högre momentbetyg än G, måste man analysera alla fem frågorna. De tre första ingångarna speglar dock kraven för ett godkänt betyg, så satsar man inte mot VG eller MVG, räcker det således med att skriva om de tre första punkterna.
Så ska bildanalysen skrivas
Era tankar om valda bilder, ska förmedlas i en sammanhängande och löpande text. Texten ska vara datorskriven, och ni ska använda er av typsnittet Times New Roman, ha textstorlek 12p och ni bör skriva med 1.5 i radavstånd. Analysen får max vara två sidor lång.
Inlämning
Bildanalysen ska vara mig tillhanda senast fredag v.38. Ni har gott om tid på er (Fyra lektioner i skolan) att lösa uppgiften på.
Betygskriterier till bildanalys
G
* Eleven skiljer på talat och skrivet språk.
* Eleven följer de grundläggande reglerna för skriftligt språkbruk.
* Eleven formulerar tydliga tankar och iakttagelser utifrån den bild eleven studerat.
VG
* Elevens tankegångar motiveras och läggs fram på ett utredande sätt.
* Eleven skriver i huvudsak rätt.
* Eleven reflekterar över innehåll och form.
MVG
* Utöver kriterierna för VG, relaterar eleven bildens budskap till sina egna erfarenheter och till den samhällssituation, kultur och tid som råder.
* Eleven använder effektfulla uttryck och kan formulera sig varierande så att han/hon berör.
Lycka till!
Johan Hedström
Syfte
En bild säger mer än tusen ord sägs det. Alltså finns det en hel del ingångspunkter när man analyserar en bild. Låt därför fantasin flöda och finn symboler och liknelser i den bild ni studerar. Dra paralleller till ert eget liv eller den samtid och det samhälle ni är en del av. Borra er in i bilden och fundera över vilket budskap bilden förmedlar. Vad tror ni att fotografen ville förmedla med bilden, och vad tycker ni själva att bilden väcker för tankar och känslor?
Uppgiftsbeskrivning
* Vad föreställer bilden? Gör en saklig inventering (beskrivning) av det du ser. Gå från helhet till detaljer.
* Hur är bilden uppbyggd? Vad står i fokus? Har ljus eller färger betydelse för hur du uppfattar bilden?
* Vad förmedlar bilden till dig? Vad ser du? Vilka känslor och tankar väcks hos dig? Förklara varför du tänker som du gör!
- Har bilden något syfte eller budskap? Vad tror du att fotografen ville säga med bilden? Varför? Är bildens uppbyggnad viktig för det budskap du anser att bilden förmedlar?
- För vem kan bilden vara avsedd? För vem kan den vara intressant? När? Var? Varför?
Verktyg för analys
* Använd alla fem sinnen när du analyserar bilden: syn, hörsel, lukt, smak och känsel.
* Jämför: vad/vem liknar den person/plats/föremål som bilden visar? Varför tänker du som du gör.
* Associera: Vad tänker du på när du ser bilden? Finns det minnen som väcks osv.
* Frågorna varför och hur: ställ dem alltid när du gör en analys och vrid och vänd på dina resonemang. Dra gärna paralleller till dig själv eller till dagens samhälle.
Måste alla analyspunkter behandlas?
Bildanalysen består av fem ingångspunkter. För att ha chansen på högre momentbetyg än G, måste man analysera alla fem frågorna. De tre första ingångarna speglar dock kraven för ett godkänt betyg, så satsar man inte mot VG eller MVG, räcker det således med att skriva om de tre första punkterna.
Så ska bildanalysen skrivas
Era tankar om valda bilder, ska förmedlas i en sammanhängande och löpande text. Texten ska vara datorskriven, och ni ska använda er av typsnittet Times New Roman, ha textstorlek 12p och ni bör skriva med 1.5 i radavstånd. Analysen får max vara två sidor lång.
Inlämning
Bildanalysen ska vara mig tillhanda senast fredag v.38. Ni har gott om tid på er (Fyra lektioner i skolan) att lösa uppgiften på.
Betygskriterier till bildanalys
G
* Eleven skiljer på talat och skrivet språk.
* Eleven följer de grundläggande reglerna för skriftligt språkbruk.
* Eleven formulerar tydliga tankar och iakttagelser utifrån den bild eleven studerat.
VG
* Elevens tankegångar motiveras och läggs fram på ett utredande sätt.
* Eleven skriver i huvudsak rätt.
* Eleven reflekterar över innehåll och form.
MVG
* Utöver kriterierna för VG, relaterar eleven bildens budskap till sina egna erfarenheter och till den samhällssituation, kultur och tid som råder.
* Eleven använder effektfulla uttryck och kan formulera sig varierande så att han/hon berör.
Lycka till!
Johan Hedström
Kommentarer
Trackback