Muntligt anförande

Examinationsuppgift: muntligt anförande

 

Uppgiftsbeskrivning inför muntligt anförande

 

  • Ert muntliga anförande går ut på att ni ska hålla ett kort, men väl förberett informerande tal. Talet vara mellan tre till fem minuter.

 

  • Syftet med det muntliga anförandet är att ni ska få chansen att pröva er förmåga att informera på ett intresseväckande och engagerande sätt

 

Vad ska vi tala om?

 

Era tal ska fokusera på den praktikplats ni från och med v.39 kommer att arbeta på. Inför era åhörare ska ni helt enkelt redogöra för vad som präglar den arbetsplats ni praktiserar på.

 

Hjälpfrågor att utgå ifrån

 

  • Vad heter arbetsplatsen som ni praktiserar på?

  • Var ligger er praktikplats?

  • Ligger allt som man arbetar med på pratkikplatsen på samma ställe, eller är verksamheterna utspridda?

  • Vem/vilka är era handledare?

  • Vad sysslar man i huvudsak med på arbetsplatsen, d.v.s. vad handlar arbetet på pratkikplatsen om?

  • Finns det något som är speciellt för just er arbetsplats?

  • Hur många anställda är det?

  • Är praktikplatsen stor eller liten?

  • Vad har ert arbete på praktikplatsen hittills mestadels handlat om?

  • Vad är bäst med er praktikplats? Finns det något ni tycker sämre om?

  • Vad har ni för förhoppningar kring er pratkik? Vad hoppas ni att den ska leda till?

 

Att tänka på inför muntligt anförande

 

Hitta fakta

  •  Anteckna med stödord eller tankekarta det du vet om ditt valda ämne.

 

  • Prata med era handledare, läs på hemsidor eller fråga andra. Anteckna var du hittar dina fakta utifall du skulle behöva kontrollera något senare.

 

  • Tänk redan i början på vilka hjälpmedel du kan använda vid redovisningen. I detta fall ska ni göra en PowerPoint-presentation och därför bör ni fundera över om det finns bilder eller fakta kring er praktikplats som ni hemskt gärna vill visa upp med hjälp av projektorn.

 

  • Vissa av er vill kanske endast använda PowerPoint för att visa extra viktiga fakta eller bilder, medan andra vill lägga all form av stödfakta synlig i presentationen.

Disponera

 

En vanlig disposition ser ut så här:

 

  • Inledning. Försök att vinna publikens intresse från början. Det är meningen att ditt tal ska vara upplysande. Intresset vinner du bäst genom att ställa en retorisk fråga till din publik, d.v.s. en fråga som inte kräver något svar men som syftar till att väcka uppmärksamhet och intresse. Alternativet till den retoriska frågan är att börja prata om något aktuellt som alla kan känna igen sig i. Börja absolut inte med ”jag hade tänkt att tala om”, ”jag har fått i uppgift att tala om”.

 

  • Redogörelsen. Denna tar den mesta tiden av ditt föredrag och syftar till att informera dina klasskamrater kring ditt valda område.

 

  • Ta därför hänsyn till publiken. Vad kan åhörarna om just ditt ämne? Hur många ord behöver du förklara? Är de positiva eller negativa till ämnet? Behöver du sälja eller försvara det du berättar om?

 

  • Skapa kontakt med publiken. Ta ögonkontakt med någon så snabbt som möjligt, men låt inte blicken stanna där. Försök att få kontakt med så många som möjligt av dina lyssnare. Ögonkontakten är viktig. En flirt utan ögonkontakt är ingen flirt.

 

  • Tala med hela kroppen! Stå upp, gestikulera för att visa engagemang! Rör dig när du talar.

 

  • Variera tempot och ordvalen i ditt tal. Detta gör att folk lyssnar på vad du har att säga.

 

  • Gör dig fri från manus. Innantillläsande är inte ett godkänt föredrag. Alltså behöver du kunna ditt material bra. Stödord är dock ett måste!

 

  • Avslutning. Denna kan utgöras av en sammanfattning, d.v.s. ett upprepande av huvudtanken eller en tankeväckande blick in i framtiden. Avsluta absolut inte med ” det var allt jag hade”, ”nu är det slut” eller något liknande.

Upplägg

Det är av största vikt att du har klart för dig i vilken ordning det du tänkt prata om ska komma i. Annars kommer ditt tal att uppfattas som rörigt och osammanhängande.

 

Betygskriterier i Svenska A för muntligt anförande om praktikplats

 

 

För betyget Godkänd fordras att

 

  • Eleven framträder inför grupp och har kontakt med åhörarna; utrycker sig någorlunda klart och tydligt och presenterar ett begripligt innehåll.

 

  • Eleven anpassar innehållet till given uppgift, hanterar manus och hjälpmedel så att informationen går fram.

 

  • Eleven framför sin information på den tid som står till förfogande, i detta fall mellan tre till fem minuter.

 

För betyget Väl godkänd fordras dessutom att

 

  • Eleven framträder engagerat och talar ledigt och relativt välformulerat; har en klar struktur i framställningen och bemödar sig särskilt om inledningen och avslutningen.

 

  • Eleven visar sig kunnig i ämnet och presenterar ett relevant innehåll.

 

  • Utöver detta är eleven relativt oberoende av manus vilket lyfter framställningen.

 

 

För betyget Mycket väl godkänd fordras dessutom att

 

  • Eleven visar säkerhet i sin framställning och använder ett uttrycksfullt och varierat språk.

 

  • Eleven skapar dessutom sammanhang mellan olika led i sin information (bra disposition, röd tråd), och visar viss originalitet (personlig prägel) i behandlingen av ämnet.

 

  • Eleven använder endast manus som stöd och har god kontakt med sin publik.

 

 

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0