Skriftligt boktips
Uppgiftsbeskrivning
-
Börja med ett kort referat där du redogör för handlingen översiktligt. Inled med att berätta vilken bok du läst och vem som skrivit den. Tänk på att inte berätta för mycket om handlingen. Du ska få din läsare att bli intresserade av din bok, men inte avslöja slutet.
-
Vad säger boken dig? Formulera ett budskap och ett motiv (vad tror du att författaren vill berätta med sin bok?)
-
Vad tillhör boken för genrer? (Deckare, självbiografi, fantasy). Hur kom du fram till detta?
-
Hur är språket i boken? Vardagligt, ålderdomligt, komplicerat, målande, ordknappt eller en blandning av detta? Ge konkreta exempel och förklara hur språk och stil påverkat läsarupplevelsen.
-
Skiljer sig språket åt i boken? Skiljer de berättande delarna och dialogerna sig språkligt från varandra? Eller håller författaren samma språkliga nivå boken igenom? Vad får författarens språkliga val för konsekvenser för din läsupplevelse?
-
Finns det någon händelse som du anser är avgörande för handlingen eller utvecklingen i boken? Förklara hur du tänker och ge exempel!
-
Hur är karaktärerna och deras relation till varandra i boken? Kan man identifiera sig med dem? Eller känns de overkliga? Förklara hur du tänker.
-
I vilken geografisk- och social miljö utspelar sig händelserna? Hur påverkar miljön bokens karaktärer? Förklara hur du tänker och dra gärna paralleller till dagens samhälle och egna erfarenheter.
-
Kan du hitta likheter mellan din bok och annat du sett, hört, läst eller upplevt. (denna fråga behandlas endast om du lyckas hitta paralleller till egna erfarenheter)
-
Rekommenderar du andra att läsa boken? Varför? Varför inte? Vad i boken tycker du om? Vad i boken tycker du inte om?
Betygskriterier gällande det skriftliga boktipset
G
-
Eleven tar fram fördelar och nackdelar med boken utifrån de uppsatta punkterna och försöker förklara hur han/hon kommit fram till de olika slutsatserna.
-
Eleven bemödar sig om att följa skriftspråkets grundläggande regler.
VG
-
Eleven uppfyller kriterierna för ett godkänt betyg.
-
Eleven behandlar de uppsatta ingångspunkterna med större analytisk förmåga. Eleven klarar av att ta specifika exempel och kan med hjälp av dessa lyfta fram för- och nackdelar med den valda boken samt motivera varför och hur han/hon uppfattat boken på ett speciellt sätt.
-
Eleven skriver varierat och skiljer på talat och skrivet språk
MVG
Innehåll
-
Eleven uppfyller kriterierna för ett VG
-
Eleven behandlar uppställda punkter med stor analytisk förmåga och vänder och vrider på sina resonemang.
-
Eleven tar fler specifika exempel och kan med hjälp av dessa lyfta fram för- och nackdelar med den valda boken utifrån de uppsatta ingångspunkterna.
-
Eleven förklarar utförligt varför och hur han/hon har kommit fram till sina slutsatser och motiverar sin uppfattning om boken på ett tydligt sätt.
Övrigt
Alla uppgifter som är markerade med punkter är obligatoriska, medan de punkter som är markerade med streck bör lösas för att kunna nå högsta betyg.
Ert muntliga boktips ska författas som en sammanhängande och löpande text. Boktipset ska således inte besvaras i form av punktade svar.